Wczoraj [23.03.2024] po dwóch dniach zawieszono akcję strajkową w Platformie Glovo w Poznaniu. Za to dziś przedpołudniem rozpoczął się ponownie strajk w tej samej Platformie w Grudziądzu – z tego co wiemy strajkują niemal wszystkie osoby z tego miasta. Jest to strajk jednodniowy.
A poniżej prezentujemy w całości list z postulatami jaki przygotowano w ramach protestu w Poznaniu. Jak dotychczas nikt z Glovo nie odniósł się do niego.
21.03.2024
Od kurierów Poznania
Do przedstawicieli GLOVO Polska
My, kurierzy dostarczający zamówienia na platformie internetowej GLOVO w Poznaniu, zwracamy się do przedstawicieli GLOVO z petycją, której treść jest wynikiem starannej analizy opinii i uwag zebranych od wszystkich kurierów podpisanych pod tym listem.
W związku z rosnącym niezadowoleniem kurierów realizujących dostawy na platformie internetowej GLOVO powstało protestacyjne Stowarzyszenie Kurierów w Poznaniu. Powodem tego jest szereg problemów, które wielokrotnie w ciągu ostatnich lat zgłaszaliśmy za pośrednictwem udostępnionych nam kanałów komunikacji, w tym na grupie Telegram założonej przez przedstawicieli GLOVO, oraz bezpośrednio przez biuro GLOVO w Poznaniu. Niestety nasze problemy, uwagi i życzenia zostały w większości zignorowane przez przedstawicieli GLOVO.
Musieliśmy się zjednoczyć i działać, aby nas usłyszeli. Nasz strajk to przedsięwzięcie, które podjęliśmy w tym celu. Jesteśmy ludźmi pracującymi, kurierami, jesteśmy podstawową częścią całego procesu funkcjonowania platformy internetowej GLOVO i nie może być tak, że firma nas nie słyszy, ignoruje nasze problemy i prośby, że jesteśmy wykorzystywani jako siła robocza bez prawa głosu, napędzająca interes korporacji. Jesteśmy ludźmi i domagamy się ludzkiego stosunku do nas! W tym piśmie przekazujemy przedstawicielom GLOVO nasze stanowisko, postulaty i życzenia dotyczące warunków pracy i wynagrodzenia dla kurierów.
Obecnie średnie zarobki kuriera GLOVO za godzinę w Poznaniu wynoszą ok. 30zł brutto za godzinę. Przy normalnym harmonogramie pracy, czyli 5 dni w tygodniu po 8 godzin pracy, przychód z aplikacji będzie wynosił 4800zl brutto. I tu zaczynają się problemy. Przy zatrudnieniu się za pośrednictwem partnerów flotowych, na podstawie umowy zlecenia, kwota wszystkich niezbędnych składek i podatków wynosi około 2000zł dla zatrudnienia na pełny etat. Przy współpracy w formacie b2b kwoty odliczeń są na podobnym poziomie. Czyli od 4800zł przychodu z aplikacji pozostałoby nam po odliczeniach 2800zł netto z czego jeszcze znaczna część to są koszty związane z eksploatacją naszych prywatnych pojazdów i koszty paliwa.
Wielu kurierów musi wypożyczać pojazdy, rowery elektryczne czy skutery, jest to koszt średnio 250zł tygodniowo. Kosztuje ich to zatem dodatkowe 1000 zł z 2800 zł dochodu netto. Dla nich zostaje 1800 zł. Czy takie wynagrodzenie za naszą ciężką pracę można uważać za godne?
Pewnie nie ujawnimy żadnej tajemnicy, jeśli wspomnimy o trzeciej metodzie rozliczenia z kurierem, o umowie wynajmu pojazdów. W tym wypadku kurier jest zobowiązany płacić tylko podatek 8.5% do Skarbu Państwa. Oczywiście jest to najpopularniejszy rodzaj umowy dla kurierów. A dlaczego- nie ciężko zrozumieć. Ten wybór jest faktycznie bezalternatywny. Bo po prostu nie jesteśmy w stanie z przychodem 4800zł brutto, pracować na podstawie umów zlecenia lub b2b. Zwiększenie godzin pracy do 10-13 godzin nie może być normalnym rozwiązaniem tego problemu. Ale wielu kurierów tak pracuje. Wszyscy chcemy pracować całkowicie legalnie, zgodnie ze wszystkimi zasadami i przepisami Państwa Polskiego i Kodeksu Pracy. Uważamy, że powinien powstać nowy system zatrudnienia i wynagrodzenia dla kurierów z godnymi stawkami i wszystkimi prawami pracowniczymi. Wiemy, że Rada UE zatwierdziła właśnie Dyrektywę o Pracy za Pośrednictwem Platform Internetowych, mamy nadzieję, że wkrótce będą jakieś dobre posunięcia w tej sprawie. Jednak w tej chwili stawki są katastroficznie małe, a ciągła tendencja do ich obniżania jest uważana za całkowicie niedopuszczalną. W związku z powyższym, rozumiejąc jednocześnie trudną sytuację ekonomiczną platformy internetowej GLOVO, żądamy, aby mnożnik w mieście Poznań już teraz wynosił minimum 1.7x w ciągu ciepłych miesięcy, a zimą znacznie wyżej. Bez żadnych innych manipulacji przy systemie płatności za zamówienie, jak miało to miejsce na przykład od 08.08.2022r., kiedy obniżona została stawka za kilometr i stawka podstawowa za zamówienie w zamian za co podniesiono mnożnik, akurat ten parametr, który ciągle się zmienia. Dlatego w ciągu ostatnich lat nasze zarobki systematycznie spadały, mimo ogólnego kryzysu inflacyjnego, wzrostu cen i wzrostu wynagrodzeń we wszystkich dziedzinach pracy. Nasze żądanie jest dość skromne, ponieważ rozumiemy wszystkie trudności ekonomiczne GLOVO, ale także zachęcamy do zrozumienia kurierów. Z tego co aktualnie widzimy, po rozpoczęciu naszych protestów, przedstawiciele GLOVO od razu rozpoczęli niezaplanowaną rekrutację i aktywację nowych kurierów. Czy to jest adekwatny i dobry sposób rozwiązania problemu i godne traktowanie pracowników?
Pytania techniczne
1) Czas oczekiwania na zamówienia w Biedronkach wynosi czasami nawet do godziny i więcej. To wygląda jak niechęć do udoskonalania i optymalizacji działania aplikacji. Skutki są takie, że my tracimy dużo pieniędzy. Traci też GLOVO, bo w czasie naszego oczekiwania na miejscu można by było zrealizować inne zamówienia. Uważamy że obowiązkowe jest pojawienie się algorytmu, który pozwoli na wezwanie kuriera do Biedronki dopiero w momencie, gdy zamówienie jest gotowe lub chociaż w momencie, gdy pracownik sklepu przyjął do realizacji określone zamówienie na swoim urządzeniu.
2) Numer zamówienia/kod odbioru obecnie nie jest widoczny w czasie gdy w aplikacji wyświetla się odliczanie czasu na przygotowanie zamówienia. Ten niby drobiazg powoduje cały czas utrudnienia w naszej pracy. Raz za razem głupio wyglądamy, gdy nas po przyjeździe pytają o numer zamówienia, a my odpowiadamy, że nie wiemy, po które zamówienie przyjechaliśmy, bo tego nie widzimy u siebie. To tak proste a prosimy o załatwienie tej sprawy już co najmniej rok i nic. Kod zamówienia powinien być widoczny od momentu otrzymania zamówienia.
3) Powrót do domu! W związku z tym, że w ostatniej godzinie pracy kurier może znaleźć się na drugim końcu miasta i poświęcić jeszcze ponad godzinę czasu na powrót do domu, prosimy o dodanie funkcji, przy której, w ostatniej godzinie pracy, kurier mógłby otrzymywać zamówienie z dostawą w kierunku domu. Ta funkcja jest doskonale zaimplementowana w aplikacji Bolt taxi! Byłaby to bardzo przydatna funkcja dla kuriera!
4) Mamy dość tych CUSTOMEROW. To zdecydowanie powinno zostać usunięte
5) Rekompensata za anulowane zamówienia nie z winy lub inicjatywy kuriera powinna być naliczana zgodnie z przejechaną odległością, a nie zryczałtowaną stawką. Teraz niezależnie od tego czy przejeżdżamy 100 metrów czy 15 km przed anulowaniem zamówienia, dostajemy stałą kwotę ok 4,97zł. To jest nielogiczne i niesprawiedliwe!
6) Coraz częściej otrzymujemy potrójne zamówienia, gdzie za dostawę trzeciego dostajemy całych 20 groszy dopłaty. Czy jest to żart albo pomyłka? Nie rozumiemy!
7) Za dostawę w deszcz dostajemy teraz 15% bonusu za każde zamówienie. Żądamy podniesienia tego bonusu co najmniej do 25%. Bo to są szkodliwe i niebezpieczne warunki pracy zarówno dla pojazdów jak i dla naszego zdrowia!
Mamy nadzieję na zrozumienie wszystkich powyższych postulatów i pozytywne rozwiązanie naszych problemów. Oczekujemy od przedstawicieli GLOVO odpowiedzi w formie listu za pośrednictwem biura w Poznaniu.